Biografie

De Isseltaler Musikanten, opgericht op 5 mei 1977, zijn samengesteld uit muzikanten afkomstig van diverse plaatsen aan de oevers van de Gelderse IJssel. Met recht zou men het een regionaal orkest kunnen noemen. De thuishaven van het orkest is de gemeente Rheden. De muzikanten hebben hun regio het IJsseldal genoemd, vandaar de naam Isseltaler Musikanten. De Isseltaler Musikanten vormen een Egerländerblaasorkest, dat voor Nederlandse begrippen op topniveau Egerländer blaasmuziek ten gehore brengt. Het orkest bestaat uit twintig muzikanten, zangeres Marlies Masselink, in januari 2006 opgevolgd door Evelien Holsbeek en zanger Jan Bockhoven. Vanaf september 2007 wordt het zangduo gevormd door Evelien Holsbeek en Bennie ter Heide. Vanaf 2014 is Evelien gaan zingen met John Wagenvoort en later met Cyrille van Poucke.

Nadat Velpenaar Bep Enkhoff het orkest tot januari 1984 onder zijn leiding heeft gehad, heeft Johan van den Berg de muzikale leiding overgenomen.  Tot februari 1990 heeft het blaasorkest onder directie gestaan van deze Rhedense trompettist.  Vanaf februari 1990 tot februari 1996 heeft de Ernst Mosch-musicus Herman Engelbertinck de muzikale leiding gehad.  Met Engelbertinck op de voorgrond heeft het orkest een stormachtige ontwikkeling meegemaakt. Vanaf september 1996 tot oktober 2004 heeft het orkest onder leiding gestaan van de Haaksberger Hugo Masselink. Hugo Masselink heeft zijn muziekstudie afgerond aan het Twents Conservatorium in Enschede. Tijdens en na zijn studie is hij steeds actief geweest als slagwerker, dirigent en leraar. De Egerländermuziek leerde hij kennen als drummer van de Glanerbrugger Muzikanten. Bennie ter Heide heeft het orkest geleid van oktober 2004 tot februari 2017. Bennie ter Heide was en is op tal van terreinen actief. Hij is als uitvoerend musicus actief geweest bij de Glanerbrugger Muzikanten van Geert Sprick (1e  Flügelhorn) en diverse amusementsorkesten en harmonie-orkesten. Als dirigent is en was ter Heide actief (geweest) bij diverse (harmonie– en fanfare)orkesten en blaaskapellen; onder meer de Hilgeländer Musikanten, de Bonkenbargkapel en de Jongs oet’t Venn. Bennie ter Heide heeft geluidsopnames gemaakt met de Glanerbrugger Muzikanten en diverse andere orkesten.



Momenteel is Cyrille van Poucke muzikaal leider van het orkest. 

De Isseltaler Musikanten zijn gespecialiseerd in de Egerländerblaasmuziek en onderscheiden zich als Egerländerkapel van andere blaasorkesten, zoals de Tiroler-, Beierse- of boerenkapel.  Zij doen dit door gebruik te maken van originele Egerländerarrangementen, die met een speciale orkestbezetting in de juiste muzikale opvatting worden gespeeld. De Isseltaler Musikanten vertolken deze vrolijke, melodieuze klanken dan ook met de originele instrumenten, zoals de flügel- en de tenorhorn. Het orkest keert terug naar de stijlopvatting van de Original Egerländer Musikanten van Ernst Mosch uit de zestiger jaren. Ernst Mosch is de peetvader van de Egerländermuziek. Het Egerland is een streek in Tsjechië, genoemd naar de plaats en het riviertje Eger (in het Tsjechisch: Cheb) en begrensd door het Bohemer Woud. Deze namen zijn veelvuldig terug te vinden in de titels van de muziek. Het orkest toont aan dat Egerländermuziek, indien het op de juiste wijze wordt geïnterpreteerd, wel degelijk kan swingen. De huidige artistiek leider van het blaasorkest weet als geen ander hoe deze muziekstijl gespeeld dient te worden. Een optreden van het orkest wordt door velen als een boeiend schouwspel bestempeld. De amusementswaarde van het orkest wordt bepaald door muzikaliteit te combineren met een verantwoorde visuele aanpak. Met het verwezenlijken van deze doelstellingen weten de orkestleden het publiek telkens weer voor zich te winnen. De Isseltaler Musikanten zijn in de afgelopen jaren diverse successen ten deel gevallen. Zij hebben zich een jaar lang ‘Open Brabants Kampioen’ mogen noemen door het winnen van de Brabantcup op 26 oktober 1980 te Overloon. In 1981 kregen zij een platencontract aangeboden. In augustus 1983 werden de Isseltaler  Musikanten uitgenodigd op het TROS-blaaskapellenfestival in Soest, waarvan radio-opname zijn gemaakt. In 1983 waren de muzikanten met gastdirigent Anton Geesink op de televisie te zien en te beluisteren in het AVRO-programma ‘Show van de Maand’.

Ook Omroep Gelderland heeft meerdere keren interesse getoond voor de folkloristische muziek van het blaasorkest;  hetgeen resulteerde in live-radio-programma’s in november 1984 en september 1987.  Op 19 mei 1985 behaalde de kapel een eerste prijs op een topconcours in Groesbeek. In juni 1985 wisten de Isseltaler Musikanten zich te plaatsen bij de vijf beste kapellen op het TROS-blaaskapellenconcours, waar twintig geselecteerde orkesten wedijverden. Dit leverde in juli 1985 een uitnodiging op voor het radio-programma ‘Te gast bij Herman Emmink’. Het orkest mag zich tot op heden tweevoudig Gelders Kampioen Blaaskapellen noemen. In Huissen behaalde het orkest deze titel voor het eerst in oktober 1985, de muzikanten werden daar gecritiseerd door Geert Sprick en Herman Engelbertinck. Opmerkelijk is, dat deze laatste deskundige later artistiek en muzikaal leider van de Isseltaler Musikanten is geworden. Medio 1990 werd een nieuwe geluidsopname van de typische Egerländerblaasmuziek op muziekcassette gepresenteerd, onder de titel ‘Goldene Musik’.

Op 12 mei 1991 is het orkest, op de in Eibergen gehouden Nederlandse Kampioenschappen voor Blaaskapellen, de nieuwe landskampioen Topklasse geworden. De Isseltaler Musikanten werden onder meer gejureerd door Freek Mestrini en scoorden gemiddeld meer dan een negen.  Een der juryleden over het orkest: ‘Er valt zoveel kwaliteit te beluisteren, dat ik niet ga kijken of er ergens nog wat valt te mopperen’. De kapel en haar leider boeien, in de opvatting van het jurylid, een ieder volledig.

Een opname van Hans Dijsselhof, gemaakt tijdens een legendarisch optreden op 12 mei 1991 in Eibergen. De Isseltaler Musikanten stonden, in de Top-klasse onder leiding van Herman Engelbertinck. Als laatste werd ‘Der Lieblingstrommler’ gespeeld. Na afloop ontstond er een enorme rel in de sporthal. Naar aanleiding van dit concoursoptreden voerde de muziekbond KNF de NA-klasse in. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk of NA voor Niet Amateurs of voor Non Alcohol stond.


Ter gelegenheid van het 15-jarig jubileum in 1992 heeft de toenmalige dirigent Herman Engelbertinck voor de eerste keer een Gala-avond met de Isseltaler Musikanten in de Rijnhal te Arnhem georganiseerd. Dit concert werd een dusdanig groot succes, dat de avond in 1993, 1994 en 1995 werd geprolongeerd onder de naam ‘Ein Abend im Isseltal’. ‘Ein Abend im Isseltal 1992’ is op video geregistreerd. Tevens is een ceedee en een muziekcassette met een gedeelte van het concert-programma opgenomen. De videoband, de ceedee en de muziekcassette zijn in het najaar van 1992 op de markt gebracht. Op zaterdag 30 december 1995 trad het orkest live op in het door Geert Sprick gepresenteerde programma ‘Even Uitblazen’ van Radio Oost.  Met Hugo Masselink op de voorgrond heeft  het orkest  op zaterdag 28 november 1998 wederom een live-radiouitzending in het populaire programma van Geert  Sprick verzorgd. Op 29 oktober 2000 was het orkest weer te gast Bij Geert Sprick. Op 25 november 2000 hebben de Isseltaler Musikanten in Velp de eerste EgerländerWorkshop georganiseerd met diverse bekende (internationale) docenten. Op de in januari 2001 uitgegeven cd ‘Blaasmuziek op z’n best deel 4’ is het orkest te beluisteren met het nummer ‘Na Privitanou‘.  In oktober 2001 leverde deelname aan de    Europese Kampioenschappen voor Blaaskapellen in de Topklasse (hoogste klasse) 91,50 punten op, waardoor een 1e prijs met onderscheiding werd toegekend. In 2002 heeft het orkest meegewerkt aan de cd’s ‘Blaasmuziek op z’n best deel 5 en 6’, tevens heeft men de Jubileumcd ‘25 jaar Isseltaler Musikanten’ uitgebracht. Op 9 november 2002 is het 25 jarig bestaan op grootse wijze gevierd; in dit kader werd ook de 2e EgerländerWorkshop georganiseerd. Op 2 oktober 2004 heeft de 3e EgerländerWorkshop plaatsgevonden en is op grootse wijze het Isseltaler Egerländerfeest gevierd, waarbij zowel een de presentatie van de CD ‘Wir Isseltaler spielen auf!’ als een dirigentenwisseling op het programma stond. Vanaf 2 oktober 2004 is Oldenzaler Bennie ter Heide benoemd als dirigent van de Isseltaler Musikanten. In 2012 werd de 7e Isseltaler Egerländer Workshop en het 7e Isseltaler Egerländer Feest gehouden met Die Innsbrucker Böhmische. In oktober 2012 hebben de Isseltaler Musikanten hun vijfde cd uitgebracht met de titel ‘Isseltaler Schwung’. De ‘Isseltaler Musikanten’ vierden in 2017 hun 40 jarig jubileum met onder andere een groot Jubileumfeest op 30 april in Babberich. Op dit feest traden Die Reifholzkapelle, de Drie Donken Blaaskapel, de Isseltaler Musikanten en als headliner Die Innsbrucker Böhmische op.  

In februari 2017 is Cyrille van Poucke als dirigent aangetrokken. Gedurende haar bestaan is de Rhedense blaaskapel uitgegroeid tot een toonaangevende kapel die gespecialiseerd is in de Böhmische Egerländermuziek. Door telkens weer gerenommeerde dirigenten aan te trekken heeft het orkest deze groei doorgemaakt en is het orkest na 40 jaar nog springlevend. Er is gebleken dat er een behoorlijke groep liefhebbers van mooie stemmige blaasmuziek is, die de weg naar de optredens van de Isseltaler Musikanten weet te vinden. Met gemiddeld 12 optredens per jaar zijn de muzikanten op de Bühne te vinden. Niet alleen in Nederland, maar ook bijvoorbeeld in Hamminkeln (Duitsland) bij feesten van de destilleerderij van de befaamde Isseltaler Kruidenlikeur. In het jubileumjaar 2017 heeft in september een buitenlandse reis naar Tramin in Zuid-Tirol op de agenda gestaan, waar de muzikanten twee succesvolle optredens hebben gedaan op een festival waar ook Die Innsbrucker Böhmische hebben opgetreden. Door een zorgvuldige presentatie op het podium met duidelijk aandacht voor hetgeen de concertbezoeker tegenwoordig verlangt, zijn de Isseltaler Musikanten – ook in het buitenland – graag geziene muzikale gasten. De Isseltaler Musikanten hebben hebben een serie concerten onder de naam ’Zweimal Blasmusik’ in Babberich georganiseerd, waar telkens een buitenlands orkest of een Nederlandse blaasmuziektopper samen met de Isseltaler Musikanten het podium deelde. Anton Gälle und die Scherzachtaler Blasmusik, Blaaskapel Judaska en de Böhmerwaldkapel hebben op Zweimal Blasmusik opgetreden.



De Isseltaler Musikanten hebben in 2022 hun 45e verjaardag gevierd met een optreden van Quattro Poly en hebben geprogrammeerd gestaan voor een optreden op Blechlawine 2022 op zaterdag 28 mei 2022. Op deze dag stonden onder andere ook de Kaiser Musikanten, Zornwind, Eine kleine Dorfmusik, Musikatzen en Blaskapelle Gehörsturz op het podium. De Blechlawine festivalbrochure kunt u hier lezen.





Discografie:

‘Isseltaler Musikanten’ – LP (Telstar 1981); ‘Goldene Musik’- MC (Alofs 1990); ‘Ein Abend im Isseltal’ – CD (1992); ‘Ein Abend im Isseltal II’ – CD (1994); ’25 jaar Isseltaler Musikanten’ – CD (2002); ‘Wir Isseltaler spielen auf!’ – CD (2004), ‘Isseltaler Schwung’ – CD (2012).

Deze website gebruikt cookies van derde partijen om bij te houden hoe u onze website gebruikt. Dit helpt ons om beter te begrijpen hoe bezoekers onze site kunnen vinden en gebruiken.   Meer info